Wiadomości branżowe

III część słownika pojęć ubezpieczeniowych Mondial Assistance

27.01.2011 Komunikat prasowy III część słownika pojęć ubezpieczeniowych Mondial Assistance 27.01.2011 12:00 Mondial Assistance W ostatniej części słownika najważniejszych pojęć ubezpieczeniowych Mondial Assistance, rozwiewamy wątpliwości

27.01.2011

Komunikat prasowy III część słownika pojęć ubezpieczeniowych Mondial Assistance 27.01.2011 12:00 Mondial Assistance W ostatniej części słownika najważniejszych pojęć ubezpieczeniowych Mondial Assistance, rozwiewamy wątpliwości dotyczące ogólnych warunków oraz sumy ubezpieczenia, a także przedstawiamy krótką charakterystykę idealnego usługodawcy assistance. Pokazujemy również przykłady niestandardowych produktów ubezpieczeniowych, które gwarantują ochronę tzw. enoturystom oraz? pozbawionym opieki zwierzętom. O jak OWU Ogólne warunki ubezpieczenia (OWU) to zbiór standardowych zapisów tworzących umowę ubezpieczenia, w jej pełnym brzmieniu. Polisa natomiast jest swego rodzaju streszczeniem oraz dowodem zawarcia umowy. OWU zawiera wszystkie informacje dotyczące praw i obowiązków stron, czyli ubezpieczającego (osoba, która płaci składkę), ubezpieczonego (osoba objęta ochroną ubezpieczeniową) i ubezpieczyciela (firmy, która na podstawie właściwej licencji może udzielić nam ochrony i wziąć na siebie ryzyko np. kosztów szpitala za granicą, naprawy samochodu po wypadku etc.). Każde OWU musi być zgodne z ogólnymi normami prawnymi tj. ustawami regulującymi rynek ubezpieczeniowy i zapisami kodeksowymi, min. kodeksem cywilnym. Oprócz praw i obowiązków poszczególnych stron, OWU określa przedmiot i zakres ubezpieczenia, sposób zawierania umów ubezpieczenia, zakres i czas trwania odpowiedzialności ubezpieczyciela, sposób ustalania wysokości szkód oraz wypłaty odszkodowań lub świadczeń. Warunki ogólne powinny być opracowane w sposób ścisły i jasny, jednak dla wielu z nas przebrnięcie przez dokument stanowi nie lada wyzwanie. Na co powinniśmy zatem zwracać szczególną uwagę? Przy podpisywaniu umowy należy wnikliwie wczytać się w informacje na temat tzw. wyłączeń, czyli okoliczności, w których ubezpieczyciel nie jest zobligowany do udzielenia nam pomocy. Równie ważny jest także limit sumy ubezpieczenia. W dużym uproszczeniu ? im limit wyższy, tym lepszy produkt ubezpieczeniowy, ponieważ pozwala na pełne pokrycie strat. S jak suma ubezpieczenia Suma ubezpieczenia to kwota na którą ubezpieczone zostało mienie lub zdrowie, czyli górna granica odpowiedzialności finansowej ubezpieczyciela. Określa się ją na podstawie przybliżonej wartości potrzeb, które mogą powstać w wyniku zdarzenia losowego. Suma ubezpieczenia różni się jednak w przypadku poszczególnych wersji polis ? nie zawsze limit oferowany przez firmy ubezpieczeniowe odpowiada rzeczywistym potrzebom. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza w przypadku polis turystycznych. W razie nieszczęśliwego zdarzenia łączny koszt pomocy lub odszkodowania może przekroczyć nawet 100.000 zł. W przypadku odpowiedniego ubezpieczenia, wszystkie lub większość kosztów pokrywa ubezpieczyciel. Jeśli jednak zdecydujemy się na polisę z niższą sumą ubezpieczenia, musimy liczyć się z koniecznością uczestniczenia w ewentualnych kosztach. Kupując najtańszą polisę musimy liczyć się z niskimi limitami i wąskim zakresem ochrony. U jak usługodawca Wybierając ubezpieczyciela warto sprawdzić jaki podmiot odpowiedzialny za realizację usług pomocowych (assistance). Powinniśmy zwracać uwagę na takie elementy jak sieć i liczba podwykonawców, z którymi dana firma assistance pracuje. Żadne centrum operacyjne nie może istnieć bez sieci sprawdzonych kooperantów. Składają się na nią usługodawcy medyczni (ambulanse, szpitale, przychodnie, gabinety lekarskie, pielęgniarki), kontrahenci świadczący usługi domowe (serwisy AGD, serwisy RTV, serwisy PC, hydraulicy, szklarze, ślusarze, dekarze, murarze, etc.). oraz usługodawcy techniczni (pomoce drogowe, wypożyczalnie samochodów, firmy prowadzące inspekcje przed sprzedażą polisy i po wystąpieniu szkody). W przypadku usług assistance, współpraca z różnorodnymi specjalistami bezpośrednio interweniującymi na miejscu zdarzenia jest więc fundamentem działania. Kilkutysięczna ekipa współpracowników na teranie Polski oraz kilkaset tysięcy kooperantów w skali międzynarodowej, to z pewnością gwarancja pomocy niezależnie od pory i okoliczności. W jak wino W rozbudowanym portfolio polis ubezpieczeniowych znaleźć można wiele interesujących produktów. Jednym z nich jest propozycja dla rosnącego grona osób uprawiających tzw. enoturytykę. Enoturystyka, czyli turystyka winiarska, to podróżowanie szlakami winnic na całym świecie. Z myślą o enoturystach ? degustatorach i kolekcjonerach najlepszych trunków ? powstały specjalne polisy ubezpieczeniowe. Takie pakiety, jak np. Elvia Degustator, poza szerokim ubezpieczeniem kosztów leczenia, to także pełne ubezpieczenie bagażu podróżnego, gdzie ochroną objęte są zakupione w trakcie wyjazdu i przewożone do kraju wina. Ponadto ubezpieczenie zawiera serwis Concierge ? osobistego asystenta, w ramach którego zapewniona jest organizacja takich usług jak: rezerwacja lotów, przejazdów koleją, hoteli, kin, teatrów, restauracji czy samochodu zastępczego. Z jak zwierzęta Opieką ubezpieczeniową może być otoczony nie tylko człowiek, ale także? zwierzęta domowe, które w niektórych nieprzewidzianych sytuacjach losowych zostają pozbawione opieki właściciela. Firma assistance może zorganizować opiekę nad pupilem w naszym domu, a także zapewnić jego transport. Ubezpieczyciel może zadbać także o organizację i pokrycie kosztów leczenia weterynaryjnego. Usługa ? oferowana najczęściej w ramach pakietów home assistance ? zawiera ubezpieczenie OC od szkód spowodowanych przez zwierzęta oraz odszkodowanie z powodu śmierci zwierzęcia.

A to już wiesz?  Xavier Douellou z 3M w Radzie Dyrektorów AmCham

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy